Kontrola burčiakov v roku 2024
Pravosť burčiaku je možné zistiť jedinečnou analýzou NMR, ktorá zistí pôvod hrozna a falšovanie. Pri falšovaní je dokázateľné: koľko bolo pridaného repného cukru, iného cukru pôvodu z kukurice alebo zemiakov (Izoglukóza) a vody. Analýzy sa vykonávajú v Colnom laboratóriu Bratislava. Príprava vzorky je pomerne zdĺhavá a výsledok je možné získať najskôr až po 3 týždňoch.
Burčiak podľa §12 platného zákona č. 313/2009 Z.z. o vinohradníctve a vinárstve v znení neskorších predpisov je možné vyrobiť len z hrozna dopestovaného na Slovensku.
V zmysle ES nariadenia 1308/2013 príloha VII časť II – Kvasiaci zahraničný mušt prepravený na Slovensko je možné predávať ale musí sa označiť ako čiastočne prekvasený hroznový mušt
„Kvasiaci hroznový mušt“ je produkt získaný kvasením hroznového muštu so skutočným obsahom alkoholu vyšším ako 1 obj. %, ale nižším ako tri pätiny jeho celkového obsahu alkoholu v objemových percentách.“
V roku 2024 inšpektori oddelenia kontroly vína vykonali odbery 44 vzoriek burčiakov. Z čoho 33 burčiakov bolo vyhovujúcich, 6 vzoriek nevyhovujúcich, 5 vzoriek burčiaku nebolo možné prekvasiť a spracovať na analýzu. Pri nevyhovujúcich vzorkách bol zistený v 3 prípadoch nadlimitný prídavok repného cukru a od jedného výrobcu v 3 vzorkách prídavok kukuričnej izoglukózy.
Porušenosť
Pri kontrole burčiakov v roku 2024 bola porušenosť 25%. Pri porovnaní s rokom 2022 kedy bola porušenosť až 62 % je možné konštatovať výrazné zlepšenie kvality. Najviac vzoriek burčiakov bolo odoberaných na jarmokoch v rámci Slovenska. Väčšina odoberaných vzoriek burčiakov na jarmokoch bola predávaná a ponúkaná priekupníkmi.
V prípade zistených nedostatkov vo falšovaní burčiakov je cestou vysledovateľnosti zistený výrobca, u ktorého je ošetrovaná príčina falšovania v rámci dokladovej dokumentácie.
O predajcoch predávajúcich falšovaný burčiak je taktiež informovaný aj organizátor predajných podujatí z cieľom predchádzania predaja falšovaného burčiaku v budúcnosti.
Pomôžte nám zlepšiť naše služby
Radi by sme získali váš názor na kvalitu našich služieb. Vaše odpovede nám pomôžu lepšie pochopiť vaše potreby a navrhnúť kroky na zlepšenie. Ďakujeme.